A tananyagról bővebben

A tananyag története és fejlesztési folyamatai

Már régóta foglalkoztat a korai idegen nyelvtanulás, a diploma munkáimat is ebben a témakörben írtam.

Kislányom megszületésekor azon kezdtem el gondolkodni, hogy hogyan tudnék gazdag idegennyelvi közeget teremteni számára. Zsófi egész kicsi baba korától szerette a mesekönyveket, meséket, főleg azt ha én énekeltem neki, mondókákat mondtam, vagy később ha saját magam találtam ki meséket. Az „Ez elment vadászni…” és egyéb magyar mondókák és énekek mellett rendszeresen hallgatnak angol énekeket, mondókákat. Lányom hol egy magyar népdalt énekelt, hol egy angolt, mint például az „Incy-wincy spider”-t.

Körülnéztem, hogy milyen nyelvoktató módszerek, iskolák elérhetőek számára. Találtam olyat ami vonzó volt, de ami mégis hiányzott, hogy nem volt eléggé mesecentrikus. A gyermekeim életéből vett események, az ágyban kitalált mesék alapján elkezdtem angol nyelvű meséket írni, amiket jó barátunk, Lázár Zoltán csodaszépen illusztrált. Ezek a mesék adták a kontextusát az egyenként 10 órás idegenyelvi moduloknak, amikhez énekek, mondókák csatlakoztak. Később Marci fiam megszületésével fiús témájú mesék is kerültek az anyagba: a kalapácsolásról a járművekről. A meséket és anyagokat három báb kelti életre: Rosy és kismacijával, Lola a cicusával és Benny a kutyusával.

Bővebben a metodikáról

„A diplomámhoz, már „csak” egy nyelvvizsga kell.” –  hallhatjuk sokszor a környezetünkben. De egy vizsgaidőszak alatt sajnos nem lehet felkészülni, főleg a nulláról… Talán jobb a középiskolában megszerezni, de ilyenkor olyan „ciki” tanulni- ezt gyakorló középiskolai tanárként tapasztalom.

Mikor kezdje el a gyerek az idegennyelv tanulását? Az anyanyelv tanulásával párhuzamosan, sőt ahhoz hasonlóan, játékos, felfedező stílusban. Az anyanyelvünket minden különösebb tudatos erőfeszítés nélkül sajátítjuk el, és ugyanez lehetséges az idegen nyelvvel való első találkozáskor is.

Ha kisded korban, ebben a különösen fogékony időszakban ismerkednek meg a gyermekek az idegen nyelvekkel, akkor különösebb erőfeszítés nélkül szívják magukba a szavak kiejtését, a mondatok dallamát és rögzülnek a szavak és szerkezetek. Így, ha majd később tudatos tanulásra kerül a sor már sokkal könnyebben fogják rendszerezni a már addig elsajátított tudásukat. Könnyebben jutnak sikerélményekhez, ami még inkább lendületet ad a nyelvtanulásukhoz.

Az egyén képességei nem csak a genetikai öröklődéstől és adottságaitól függenek, hanem a korai agyi fejlesztéstől is. Ezek a stimuláló foglalkozások az idegpályák kialakulását segítik. Ha a babák nagyon korán találkoznak a második nyelvvel, új idegpályák alakulnak ki, és így intelligenciájuk is nő. Azok a csecsemők, akik kétnyelvű közegben nevelkednek sok esetben jobb mentális képességekre tehetnek szert, és ezáltal később előnyös helyzetekbe kerülhetnek.

Korszerű kutatások szerint a korai módszeres angol tanulás a gyermekek kognitív, kreatív készségeit is fejleszti, így ezek a gyermekek a tanulás más területein így az anyanyelvük tanulásában is előnyre tesznek szert. Ilyen módszeres angol tanítást képviselnek a firSTeps angol tananyag moduljai, versenyképes angol nyelvtudást biztosítva a tanulóknak.

A firSTeps Early English angol tanfolyamsorozat versenyképes angol nyelvtudást ad tanulóknak, ami az Európai Unió munkapiacán ma már nélkülözhetetlen. Ezt felismerve az Európai Bizottság is az ehhez a módszerhez hasonló nyelvtanítást propagálja. (Content & Language Integrated Learning (CLIL) www.teachingenglish.org.uk/transform/teachers/specialist-areas/clil  

Korszerű kutatások szerint a korai módszeres angol tanulás a gyermekek kognitív, kreatív készségeit is fejleszti, így ezek a gyermekek a tanulás más területein így az anyanyelvük tanulásában is előnyre tesznek szert. www.nnell.org/docs/journal/Caccavale%20Journal%20Article.pdf